Pagina's

dinsdag 31 december 2013

Goede voornemens voor 2014: gezonder leven

 
 
De laatste dag van het jaar, een ideaal moment om eens even stil te staan bij het afgelopen jaar en de balans op te maken. Tijd voor heel wat clichés: de gesprekken over hoe snel het jaar toch weer gepasseerd is, iedereen een goed eind en begin te wensen, de nieuwjaarsbrieven van kinderen aan hun grootouders en tenslotte de goede voornemens.
 
In januari zullen de fitnessclubs weer volstromen, de taartjes en ander lekkers plichtsbewust gemeden worden en zal de elektronische sigaret meer dan ooit over de toonbanken rollen. En ja ieder jaar kom ook ik met mijn voornemens aan. En zeg ik zoals elk jaar: maar deze keer méén ik het!

Terwijl ik de titel van dit stuk typte moest ik me inhouden om er het woord 'proberen' niet tussen te gooien. Ik leef niet gezond genoeg en daar moet ik iets aan doen. Ik voel me vaak moe en ben ook regelmatig verkouden en zo. Ik ben er van overtuigd dat als ik gezonder ga leven hier ook minder last van zal hebben. Je lichaam moet je goed behandelen en er is zeker wel verschil als je jezelf volpropt met troep of dat je altijd gezond eet. Dus de eerste stap in de goede richting is al gezet: de bewustwording.

Maar omdat goede voornemens meestal zo vaag zijn en gezonder leven dus nader omschreven moet worden heb ik een plan. Voor mij houdt gezonder leven simpelweg 2 zaken in: sporten en gezond eten.

 



Sporten
Ik moet er eerlijk over zijn: ik sport niet graag. Regelmatig hoor ik mensen vol enthousiasme over hun sport vertellen. Dan hebben ze laatst nog het halve land afgereden met hun koersfiets of spreken ze vol euforie over hun runner's high. Zo lyrisch zou ik dus ook graag willen zijn over een sport. Het is niet dat ik het niet probeer hoor. Ik heb nog groepslessen conditietraining gevolgd, ik heb nog yoga gedaan, ik heb nog regelmatig baantjes gaan zwemmen maar het probleem is dat ik het altijd als een hele opgave blijf zien. Na een aantal beurten begin ik redenen en excuses te vinden om niet meer te moeten gaan en een tijd later geef ik het dan op. Deze situatieschets was even nodig om te weten hoe erg het met mij gesteld is.

Wat voor mij het best werkt is sporten met begeleiding. Zo deed ik de groepslessen conditietraining wel graag maar toen ik de tweede reeks wou starten was die gewoonweg volzet. Daarna ben ik dan gestart met sporten op de Wii. Was ook met begeleiding maar je moest het huis niet meer uit.

Zondag heb ik Blogilates ontdekt. Via haar Youtube kanaal en blog leert Cassey Ho je allerlei workouts en geeft ze tal van tips voor een gezonde levensstijl. Ik was gelijk enthousiast en startte met deze workouts.

 
 
  
Ik vond het heel erg leuk om te doen, Cassey is erg motiverend en op de moeilijke momenten spoort ze je aan om verder te doen. De dag nadien was iets minder. Dit is nog lichtjes uitgedrukt: ik was zodanig stijf dat ik met moeite nog kon bewegen. Maar ik moet zeggen: ik ben fan! Ik heb me gelijk geabonneerd op haar Youtube kanaal, haar blog en volg haar ook op Instagram.
 
 
Nu moet ik natuurlijk zelf aan het werk gaan (als ik minder stijf ben tenminste...). Ik ga hier binnen een maand een update over doen.
 
 
Gezond eten
Op bepaalde vlakken ben ik al gezond bezig: ik drink bijna altijd water en probeer niet te veel te snoepen. Nu moet ik zeggen dat het deze maand wat uit de hand aan het lopen is. Ik heb me in december eens goed laten gaan en dat moeten we in januari toch even anders gaan aanpakken.
 
In januari ga ik beginnen met elke dag fruit te eten en zal ik terug de draad oppikken om weer wat meer en gezonder te koken. Ook het snoepen zal toch wat moeten verminderen.
 
Zo, dit zijn eigenlijk mijn belangrijkste doelstellingen. Ik eis niet té veel van mezelf omdat ik het belangrijk vind om het ook te kunnen volhouden. Dat ik deze voornemens op mijn blog plaats helpt ook voor de motivatie. En ik sluit nog even af met een cliché: een gezonde geest in een gezond lichaam.
 
Wat zijn jullie voornemens?
 
XOXO
Vicky


Geen opmerkingen:

Een reactie posten